curriculum
Het curriculum van de Nieuwste Pabo is georganiseerd in een aantal instituuts- en werkplekweken. Afwisselend werken op het instituut en de werkplek heeft als doel om praktijk en theorie te integreren en te verdiepen.
praktijkgericht onderzoek
Het curriculum kent ook inhoudelijke leerlijnen, waaronder de onderzoekslijn. Aankomende leerkrachten leren praktijkgericht te onderzoeken waarmee ze blijvend een bijdrage kunnen leveren aan hun eigen ontwikkeling en aan het vernieuwen en verbeteren van de schoolpraktijk. Het uitvoeren van onderzoek gebeurt ook door zittende leerkrachten.
Lectoraat Opleiden in de School onderzoekt in welke mate de integratie tussen theorie en praktijk binnen het curriculum inclusief de onderzoekslijn gerealiseerd wordt en doet aanbevelingen aan de opleiding om curriculumonderdelen te verbeteren.
publicatie In Vogelvlucht
In de publicatie 'In Vogelvlucht' (2015), geschreven door Paul Hennissen in samenwerking met leden van het lectoraat, wordt een vijftal onderzoeken gericht op curriculumontwikkeling beschreven.
- Curriculum (inleiding)
- Hans Beckers: Het linken van praktijk en theorie
- Marcel Graus en Ankie van de Broek: Samen delen is samen groeien: Reflecterend bloggen in een online Pabo Community
- Ron Bertisen: Nadenken over onderwijs ontwerpen
- Ellen Siebenlist, Karel Kreijns en Celeste Meijs: Elk teamlid verricht onderzoek
- Susan Beckers en Linda Verheijen: De nieuwe rol van de slb'er op de werkplek