over de opleiding
ontdek het onderwijs
De wereld verandert dus ook het onderwijs staat niet stil. Dit veranderende onderwijs vraagt om leerkrachten die van aanpakken weten. Die snappen dat lesgeven veel meer is dan kinderen leren lezen en rekenen. Leerkrachten die kinderen de ruimte geven om zelf keuzes te maken en ze uitdagen om het allerbeste uit zichzelf te halen. Bij de Nieuwste Pabo leiden we, samen met het werkveld, toekomstige leraren op die bewust en met een onderzoekende houding kinderen ondersteunen in hun brede ontwikkeling als mens in een steeds veranderende wereld. Met de voltijdopleiding tot leerkracht basisonderwijs bij de Nieuwste Pabo maak jij de eerste stap in de richting van een prachtig beroep.
ontdek de Nieuwste Pabo
De Nieuwste Pabo is een educatief opleidingscentrum met als doelstelling het opleiden en professionaliseren van leraren in een dynamische flexibele leeromgeving. In eerste instantie richten we ons hierbij op het laten afstuderen van startbekwame leerkrachten die ruimschoots beschikken over pedagogische, vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden waarbij de focus ligt op taal, lezen, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Met name deze thema’s zijn in onze regio relevant. De hoofddoelen van ons onderwijs zijn gericht op kwalificatie (gekoppeld aan de kennisbasis en aan authentieke beroepssituaties vanuit een beredeneerd aanbod), persoonsvorming (waaronder leraarsidentiteit) en socialisatie (inclusief maatschappelijke vorming en samenwerking met ouders, sociale partners, externe experts). De leerfocus van de student is gericht op het verwerven van kennis, vaardigheden en attitudevorming: competenties die nodig zijn om te kunnen groeien tot een startbekwame leerkracht. Tevens verwerft de student een leraarsidentiteit (teacher identity learning) met een moreel kompas vanuit een onderzoekende houding. Daarbij is er sprake van een dynamisch en continu proces van interpretatie en herinterpretatie van praktische en theoretische ervaringen en de ontwikkeling van de persoonlijke en professionele identiteit. Een leraarsidentiteit wordt gezien als een balans tussen wie je bent als persoon, hoe je door anderen en door jezelf als leraar wordt gezien, je kennis over leren en lesgeven en de wijze waarop je lesgeeft.
De leerkracht die wij opleiden
- Kan een zodanig prettig leer- en leefklimaat scheppen met de groep, dat kinderen met plezier naar school komen (pedagogisch);
- Kan inspirerend, evidence informed en opbrengstgericht onderwijs geven en haalt het beste uit elk kind (didactisch);
- Kan goed samenwerken en communiceren met collega's, ouders en externe deskundigen;
- Is trots op zijn beroep, is voortdurend op zoek naar het optimale vanuit een duidelijke visie en kan daarbij zijn eigen leren sturen;
- Houdt zijn vakkennis actueel;
- Heeft zich verdiept in een bepaalde bekwaamheid waardoor er sprake is van professionalisering.
Neem een kijkje in ons gebouw in Sittard
Wil jij alvast rondkijken in ons gebouw? Dat kan met onderstaand filmpje!