Thema's
Het onderzoek van het lectoraat kan samengevat worden in twee thema’s die onderling samenhangen:
- Stevig blijven staan: Ontwikkeling van professionele identiteit van (aanstaande) leraren en schoolleiders bij veranderende rollen en taken in het basisonderwijs (bijv. door inclusiever onderwijs en interprofessioneel samenwerken).
- Samen onderwijs verbeteren: Ontwikkelen en benutten van sociaal kapitaal van (aanstaande) leraren in de (interprofessionele) samenwerking en de ondersteunende rol van schoolleiders daarbij.
Uitgangspunt voor deze thema’s is dat, doordat het onderzoek evidence-informed kennis en inzicht oplevert over het basisonderwijs en de pabo, bijdragen worden geleverd aan zowel werkveld, pabo als kennisdomein. Meer specifiek levert het lectoraat met het praktijkgerichte onderzoek een bijdrage aan de versterking van de professionele identiteit van (aanstaande)leraren en schoolleiders en aan de kwaliteit van de samenwerking name op het gebied van gelijke onderwijskansen en inclusiever onderwijs. Dat is de primaire ambitie van het lectoraat.
In de komende periode zullen de thema’s verder uitkristalliseren.