Versterken sociaal kapitaal
Binnen dit project ontwikkelt het lectoraat momenteel aanvragen om onderzoek te kunnen doen naar interprofessionele samenwerking.
Binnen het partnerschap biedt het Living Lab GO&I (gelijke onderwijskansen en innovatie) een boeiende context voor het onderzoeken van deze samenwerking. Dit Living Lab is een samenwerking tussen onderwijsstichting Movare en Zuyd Hogeschool. Binnen het Living Lab werken leraren, opleiders, docent-onderzoekers en studenten aan vraagstukken rondom participatie, gezondheid, vitaliteit, technologie en inclusie in een drietal innovatiecommunities. In het onderzoek zal het accent liggen op veranderende rollen van leraren en schoolleiders als gevolg van deze samenwerking en het benutten van kennis uit deze samenwerking (sociaal kapitaal) ten behoeve van schoolontwikkeling. Het lectoraat werkt hierbij samen met het expertisecentrum voor innovatieve zorg en technologie (EIZT) van Zuyd Hogeschool.
Voor meer informatie over het Living Lab zie Geslaagde kick-off van het Living Lab Gelijke Onderwijskansen en Inclusiviteit - Movare
Tools
Nieuwe complextool brengt complexiteit van vraagstukken in hybride leeromgevingen in het mbo en hbo in kaart (fontys.nl) >> Downloads Complextool: Nederlandse versie (fontys.nl)
Artikelen
Heldens, H. P. F. (2017). Teacher educator collaboration: activities, networks and dynamics. Proefschrift. TU/e.
Heldens, H., Bakx, A., & den Brok, P. (2015). Teacher educators’ collaboration in subject departments: Collaborative activities and social relations. Educational Research and Evaluation, 21(7-8), 515-536.
Van Waes, S., Moolenaar, N. M., Daly, A. J., Heldens, H. H., Donche, V., Van Petegem, P., & Van den Bossche, P. (2016). The networked instructor: The quality of networks in different stages of professional development. Teaching and Teacher Education, 59, 295-308.