Innovatieteams
Samenwerken aan een innovatief vraagstuk, met collega’s binnen de school of van andere scholen, eventueel met studenten, onderzoekers, opleiders of professionals uit andere sectoren. Dat kan je veel opleveren!
Dergelijke samenwerking is alleen lang niet altijd effectief, soms blijven deelnemers hangen in veel praten, soms wordt er te snel voor een oplossing gekozen. Door te werken met een gestructureerde aanpak worden dergelijke complexere samenwerkingen meer effectief en leiden ze tot evidence informed oplossingen voor vraagstukken in de dagelijkse onderwijspraktijk. In samenwerking met het Fontys lectoraat Goed leraarschap goed leiderschap werd hiervoor een methodiek met bijbehorende toolkit ontwikkeld ‘Samen innoveren in een innovatieteam’. Deze methodiek bevat een praktische aanpak in acht stappen die innovatieteams door het onderzoeks- en ontwerpproces leiden. In veel verschillende situaties blijkt de methodiek goed te werken. In het lectoraat wordt deze methodiek ingezet, doorontwikkeld en onderzocht. Het lectoraat werkt hierin samen met andere lectoraten van Fontys Hogeschool binnen Kenniscentrum YES, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Arnhem Nijmegen.
Meer informatie over de methodiek is te vinden via het Platform Samen Onderzoeken Samen innoveren in een innovatieteam - Platform Samen Onderzoeken
Interesse om zelf een innovatieteam te starten binnen je school of binnen de stichting? Neem dan contact op met het lectoraat.
Opbrengsten
- Een voorbeeld van toepassing en opbrengsten van de methodiek is te vinden via Sprong Voorwaarts Home - Sprong Voorwaarts (platformsamenonderzoeken.nl)
- Ros, A., Heldens, H., Dokter, N. & Rongen, M. (2021). Samen ontwerpen in een innovatieteam: Een methodiek voor samen leren en innoveren van opleiders, studenten en leraren. Tijdschrift voor lerarenopleiders 42(1).
- Swennenhuis, P., Hoppenbrouwer, A., Haassen, M., Heldens, H. en Leenders, H. (ingediend). Met ontwikkelteams werken aan versterking van partnerschap. Jeugd in Ontwikkeling.