Identiteitsvraagstukken
Om oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken zoals het inclusiever worden van het onderwijs of het vergroten van onderwijskansen is het van belang om het innoveren en leren binnen en tussen scholen te bevorderen. Binnen een lerende organisatie staat het leren met en van elkaar centraal. We typeren een schoolbestuur of school als een lerende organisatie als deze het vermogen heeft om zich routinematig en systematisch te ontwikkelen en te innoveren. De organisatie kan zich aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden, doordat teamleden (zowel individueel als samen) leren om hun visie en ambities te ontwikkelen, bij te stellen en te realiseren (Kools, 2020).
Binnen dit project doen we onderzoek naar identiteitsvraagstukken van bestuurders, schoolleiders en leraren binnen de lerende organisatie. Deze komen vaak voort uit veranderende rollen en taken, bijvoorbeeld als scholen inclusiever worden en streven naar meer gelijke onderwijskansen.
Meer weten? Lerende organisatie - Platform Samen Onderzoeken
Leergemeenschap bestuurders van een lerende organisatie
Binnen dit project werken drie lectoren (Onderwijs in Verbinding; Waarderen van diversiteit; Goed leraarschap goed leiderschap) samen met bestuurders en beleidsmedewerkers uit de betrokken partnerschappen voor samen opleiden. Deze bestuurders willen verder vormgeven aan de lerende organisatie. In de leergemeenschap vindt kennisdeling plaats en worden praktijken met elkaar gedeeld en besproken op zoek naar effectieve interventies vanuit de rol van het schoolbestuur. De leergemeenschap komt driemaal per jaar bij elkaar.
Artikelen
Heldens, H. en Ros., A. (in druk). De school op weg naar de lerende organisatie. Basisschoolmanagement.
Heldens, H. en Ros., A. (2024). The school as a learning organisation. ESHA Headstarts #12.
Heldens, H. en Ros, A., (2024). Feedback processes. ESHA Headstarts #15.
Ros., A., Heldens, H. en Van den Bergh, L. (2024). De school op weg naar een lerende organisatie: hoe draag jij daar aan bij? Tijdschrift Intern Begeleiden, 2024(1)
Leraarsidentiteit
Daarnaast doen twee promovendi van het lectoraat, Marcel Graus en Ankie van den Broek onderzoek naar identiteitsontwikkeling van aanstaande leraren in de pabo. Dit onderzoek heeft onder andere geleid tot de ontwikkeling van een instrument voor het stimuleren van identiteitsleren van (aanstaande)leraren. In de komende perioden worden experimenten gedaan met interventies die aan de hand van dit model worden ontwikkeld. Daarnaast start in 2024 een innovatieteam rondom het thema professionele identiteit van de opleiding.
Artikelen
Graus, M., van de Broek, A., Hennissen, P., & Schils, T. (2022). Disentangling aspects of teacher identity learning from reflective blogs: The development of a category system. Teaching and Teacher Education, 111, 103624.