Over het lectoraat
Aanleiding en doel van het lectoraat
Door de structurele achterstand in vitaliteit en betrokkenheid, hebben Limburgse kinderen vaak minder kansen dan elders in Nederland. Dit vraagt om vroege, interprofessionele en brede samenwerking om deze ongelijkheid aan te pakken.
Het Lectoraat Onderwijs in Verbinding richt zich op het verbeteren van het onderwijs, gelijke onderwijskansen en een inclusiever klimaat door onderzoek naar professionele identiteit en het versterken van de (inter)professionele samenwerking.
Het lectoraat is verbonden aan de Nieuwste Pabo in Sittard, een samenwerking van Zuyd Hogeschool en Fontys Hogeschool.
Kerninzichten lectoraat Onderwijs in Verbinding
Gelijke onderwijskansen
Optimaal ondersteunen van ontwikkelingsmogelijkheden van alle leerlingen, met een focus op Limburg waar de bevolking relatief lager scoort op vitaliteit en betrokkenheid.
Inclusiever onderwijs
Bevorderen van een inclusief klimaat in de school waarin elke leerling, ouder en professional zich gezien en ondersteund voelt.
Professionele Identiteit
Onderzoek naar en ontwikkeling van de professionele identiteit van leraren en schoolleiders, bij veranderende rollen en taken bij het streven naar gelijke onderwijskansen en inclusiever onderwijs.
Samenwerking en Netwerken
Leren over interprofessionele samenwerking en het versterken en benutten van sociaal kapitaal binnen onderwijsnetwerken.