Communities
De laatste jaren ligt het accent op samen leren en werken in leergemeenschappen waarbij de lerenden de ontwerpers zijn. In leergemeenschappen op de opleidingsscholen leren en werken leerkrachten, studenten en instituutsopleiders samen aan een thema dat van belang is voor de schoolontwikkeling. De samenwerkende besturen hebben Communities of Practices (CoPs) en Communities of Learning (CoLs) ingericht om de opbrengsten en wijze van werken inzichtelijk te maken.
Daarnaast vraagt de intensieve samenwerking tussen opleidingsinstituut en opleidingsscholen om te komen tot eisen die aan de partners worden gesteld om een optimale leeromgeving te creëren voor de lerende. Het lectoraat doet onderzoek naar de ontwikkeling van Communities of Practice, leraarsnesten en de eisen die dit stelt aan opleidingsscholen als professionele leergemeenschappen. Hieronder een korte weergave van inhoud, instrumenten en films met betrekking tot communities.
Inhoud:
- Beschrijving van samen leren en innoveren in communities, leergemeenschappen
- Artikel: Schoolleiding en CoP stimuleren de ontwikkeling van de Professionele LeerGemeenschap.
- Boek: Samen leren en innoveren in CoPs
- Boek: Samen leren en innovoren in CoLs. Begeleidende brief
- Matrix 'Vaststelling basisbekwaamheid'
Instrumenten:
- Vensterruit CoP
- Co-Creatie-Wiel van Corry Ehlen als ondersteuning CoPs en CoLs
- Oefening erkennend gesprek
- Oefening 'elke CoP zijn eigen vlag'
- Werkplan voor CoPs
- Website CoL 21st century skills
- Inventarisatielijst teamleiderschap CoP-scholen
Films:
- Introductiefilm over CoPs en CoLs
- Film over kenmerken van CoPs en CoLs
- Film CoL 21st century skills
- Film presentatie 'Ouderbetrokkenheid 3.0' (CoL ouderbetrokkenheid)